Schrijf mee!
« »

Mensen

TE BIECHT

10 januari 2020 | 120w | Willem Olierook | 3

Jaap Oudenhoven had alleen de tweede politionele actie, genaamd ‘Operatie Kraai’, meegemaakt. Hoewel hij als aalmoezenier niet direct betrokken was bij de gevechten en het ook niet kon opbrengen om bij executies aanwezig te zijn, kwam hem via gesprekken met de jongens veel ter ore.
Sommigen wilden per se bij hem biechten over de verschrikkingen die er plaatsvonden. Er waren bekentenissen bij die zo gruwelijk waren dat Jaap weleens twijfelde of hij wel de absolutie mocht verlenen. Toch kon hij het niet opbrengen om deze knapen met een ‘zwarte ziel’ heen te zenden.
Terug in Nederland ging Jaap zelf te biecht bij de bisschop van het bisdom waar hij onder viel.
‘Vertel dit aan niemand mijn zoon!,’ was zijn penitentie.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Willem Olierook of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »