Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur

De taak van de koning

7 maart 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

Nee, niet koningin Beatrix of haar opvolger. Ik doel op de oerkoning, lang geleden, de man die heerste over een stad of een land. Die had drie functies: hij was opperpriester, opperrechter en opperlegeraanvoerder. Als opperpriester beschermde hij zijn onderdanen tegen de ongunst der goden, als opperrechter tegen elkaar en als opperlegeraanvoerder tegen externe vijanden.
De overheid heeft nog altijd tot taak: bescherming bieden tegen alle gevaren die de burgers kunnen bedreigen. Dat begrip vatten we tegenwoordig wel aanzienlijk ruimer op dan vroeger. Ook tegen onwetendheid, armoede, sociaal onrecht, het ontbreken van noodzakelijke zorg, gebrek aan mobiliteit, beschermt de overheid ons tegenwoordig.
Maar activiteiten die niets met bescherming te maken hebben, zie ik niet als legitieme taken van de overheid.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

6 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »