Schrijf mee!
« »

Column

Modewoord

16 maart 2018 | 120w | Jose van Rosmalen | 5

Rond 1970 was het een modewoord. Alles moest anders. In de scholen, in de politiek, in de kleding, in de manier van praten en schrijven. Je studeerde geen sociologie maar sosjologie. Je had kritiese artsen, tomatengooiende toneelspelers, Dolle Mina’s en woongroepen die zichzelf communes noemden. Je had toen ook helden die vereerd werden: Mao in China, Fidel in Cuba. Daar was de revolutie pas echt doorgebroken! Nederlandse welvaartskinderen lieten zich erdoor inspireren, dachten dat zijzelf nu ook het licht zagen.
Ja, zij waren o zo alternatief in die dagen. Zich heerlijk koesterend in het linkse gelijk, wars van het grootkapitaal en het klootjesvolk.
Hun kinderen horen nog wel de verhalen. Soms was het lief, maar vaak ook al te naïef.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Jose van Rosmalen of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

6 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »