Schrijf mee!
« »

Column, Cultuur, Maatschappij

Kruikenzeikers

3 september 2018 | 120w | lisette | 4

Mijn leven is in Breda begonnen. Later ben ik naar Tilburg verhuisd. Twintiig kilometer verderop, mét universiteit.
Er heerst rivaliteit tussen Breda en Tilburg. Zo worden Tilburgers ‘kruikenzeikers’ genoemd. Dat waren ze in de 17e eeuw letterlijk, omdat ze als bewoners van een textielstad met hun urine wol schoonmaakten.
Inmiddels is het een carnavaleske geuzennaam geworden.

Ik heb aardig moeten wennen daar. Niet alleen omdat ik voor het eerst op een kamer ging wonen. Ik ontdekte nieuwe smaken als die van camembert en kwark.
Ook het dialect zorgde voor verrassingen. Zo kon ik in de supermarkt het personeel soms niet verstaan. Als zij “ruuwenáám” zeiden, duurde het lang voordat ik daarin rauwe ham herkende.
Ik voelde me een heuse immigrant.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van lisette of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

10 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »