Schrijf mee!
« »

Natuur

Geysir

14 april 2015 | 120w | Karin Gene | 15

Daar waar platen samendrukken, diep onder de aardkorst, heersen ongekende krachten. Zakt water neerwaarts, grillig zoekend naar een weg. Langs breuklijnen, door schachten gaat de tocht, kolkend in holtes, verdrukt door vernauwing. Immer gelokt door het duister.

Op de plaats van bestemming wacht magma, de gloed van gesteente verwarmt. Gedwee ondergaat de vloeistof zijn lot en wordt het kookpunt bereikt.

De druk neemt toe, het klemmen benauwt, de drang naar ontsnappen wast aan. Verzet zich nog even, maar geeft zich dan over, aanvaardt het lot dat wacht. De kolom van stoom en water verplaatst zich en zoekt een uitweg omhoog. Bellen ontsnappen, verdringen elkaar, tempo en ritme versnellen. De verlossing is groots, de kracht van eruptie, spuitend de vrijheid tegemoet.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Karin Gene of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

23 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »