Schrijf mee!
« »

Cultuur, Maatschappij

Nationale driekleur

5 december 2019 | 120w | tslinger | 0

Goede Groningse grond: zompige modder die aan je laarzen kleeft in de herfst die hier drie seizoenen bladblazend duurt, droog en stoffig in de zomer wanneer de westenwind waait en de vruchtbare toplaag naar Duitsland blaast. Bruin als bovenste baan.
Van hondenpoep op de stoep die overal gemaakt is van identieke tegels. Dertig bij dertig beton. Wandelend onder aaneengesloten wolken tussen terneergeslagen landgenoten op leeftijd, voorbijgeraasd door auto’s variërend van zilver tot antraciet. Opspattende sneeuwsmurrie. Grijze middenmoot.
Groen eindigt onderaan. Een monocultuur van Engels raaigras: een weiland met koeien is al mooie natuur. Ons ‘oer-Hollands’ gerecht van geïmporteerde ingrediënten: stamppot boerenkool, een Turks gewas samengeprakt met aardappelen en afgemaakt met rookworst van rundvlees uit Zuid-Amerika.

Bruin, grijs, groen. Viva Olanda.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van tslinger of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »