Schrijf mee!
« »

Column, Communicatie, Natuur

Fluitgeluid

9 april 2016 | 120w | Joop Rozema | 0

Door het raam komt het fluitgeluid van vogels naar binnen. Het is april en onze gevederde vrienden beginnen aan het bouwen van nesten.

Denkend aan school schiet mij de eerste Nederlandse zin binnen. Het werd rond 1100 geschreven in een Engels klooster door een Vlaamse monnik. Hij had zojuist zijn ganzenveer aangescherpt en probeerde deze uit op de laatste bladzij van het boek waaraan hij bezig was.

“Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?”

Vrij vertaald: Alle vogels zijn al aan het nestelen, behalve jij en ik; waar wachten we nog op?

Of er in 2100 nog Nederlands geschreven wordt, staat te bezien; alles verandert, veel verdwijnt.

Behalve het jaarlijkse fluitgeluid van nestelende vogels.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »