‘Weet u waarin de wortel van alle kwaad zit?’
‘Nou, daar kunnen we het misschien beter niet over hebben, meneer.’
‘In alledaagse hebzucht. Normale dagen die uit geldelijk gewin tot een bijzonderheid worden verheven. Heb je net Singles Day achter de rug, waarop de middenstand je uit je alleenstaande achterzak nog de laatste euro’s wil kloppen, is het weer Black Friday.’
‘Dat is toch pas eind van de maand, meneer…?’
‘Vreeswijk. Precies! 27 november om exact te zijn. En daarom wens ik nu geen e-mails te ontvangen met teksten als ‘Black Friday warming-up deals’. Ik wil helemaal niet opwarmen. Voor geen enkele deal!
Zelfs tijdens de Week tegen Eenzaamheid laten ze me niet met rust: of ik soms eenzaam ben…
Heel nieuw is het eigenlijk allemaal niet, Han. In de jaren dertig werd de seizoensuitverkoop ingesteld. Vier decennia later werd de pre-sale bedacht en van 1984 tot 2016 kenden we de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Tegenwoordig lijkt het wel het hele jaar uitverkoop. In feite allemaal sigaren uit eigen doos. Mensen worden graag in de maling genomen en daar is een fenomeen als Black Friday uit ontstaan. Gelukkig prikt jouw Vreeswijk er wél doorheen.
Waar zouden we zijn zonder Vreeswijk
Zet die goeie vent nooit aan de dijk
Is het vreeswijk@hotmail.com of @hotmail.nl Han?
Ewald. Klopt, twee jaar geleden heb ik hier al over geschreven. Er wordt gewoon op ingekocht. Doorgestreepte prijzen van artikelen die nooit voor die bedragen in de winkel hebben gehangen. https://120w.nl/2018/dolle-dwaze-dagen-en-black-friday/
Willem, de heer Vreeswijk is niet weg te krijgen.
Luc, dat wil de heer Vreeswijk niet bekend maken.
Luc, bekendmaken uiteraard.
Toch interessant hoor, de marketingwereld. Wij klanten vinden reclame allemaal irritant. Toch blijven we kopen.
Lousjekoesje. Ik ben daar niet zo vatbaar voor.