Schrijf mee!
« »

Cultuur, Mensen

De Potvis van Mocha

27 april 2018 | 120w | H2OWritez | 5

Ken je dat? Je doet onderzoek voor een verhaal en ontdekt dat je een volkomen verkeerd beeld hebt bij het onderwerp. Neem nu levertraan. Ja, levertraan. Gehaat werd het vroeger, dat lepeltje levertraan. Het smaakte zo vies als het goed voor je was. Dagelijks reden voor strijd tussen ouder en kind. Levertraan wordt blijkbaar gewonnen uit kabeljauwlevers. Ik wist het niet. Altijd gedacht dat het uit walvissen kwam.
In Moby-Dick had ik het vast teruggevonden. Maar ja, dat heb ik nooit gelezen. Een verfilming? Ook niet gezien.
Wikipedia is geduldig. Potvissen? Gevangen voor walschot en ambergris. En een ander weetje. De eenheid van lichtsterkte, Candela, is gebaseerd op het licht van een kaars gemaakt van walschot. Schrijven? Heel erg leerzaam.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van H2OWritez of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »