Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur, Maatschappij, Mensen

Spiegel

18 september 2017 | 120w | Peter Mabelus | 7

In haar boek Anger and Forgiveness: Resentment, Generosity, Justice (2016) analyseert de Amerikaanse filosoof Martha Nussbaum de emoties woede en vergeving.
Zij vertelt hoe in de Klassieke Oudheid bespuugd worden een van de ergste vernederingen betekende voor een Romein die in het openbaar sprak.
Maar wie op grootse wijze en met gevoel voor humor boven vernederingen weet te staan, laat zien dat hij veel meer klasse heeft dan degene die zich door rivaliteit tot een ordinair en oneerbaar schouwspel laat verleiden.
De vraag roept zich op wie de fluim is: hij die spot of hij die bespot wordt.
Het kan geen toeval zijn dat “os habere” in het Latijn zowel “een mond vol hebben” als “een vakkundig spreker zijn” betekent.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Peter Mabelus of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

12 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »