‘Na alle ongeregeldheden hier in Wijk bij Duurstede wil ik graag mijn voorgeschiedenis vertellen. Ik ben vernoemd naar mijn verre voorouder Kaldi uit Ethiopië.
Eeuwen geleden ontdekte hij dat zijn geiten opgewonden werden als zij aten van de rode bessen van zijn koffiestruik. Later alom weersproken.
Nadien werden in de Arabische wereld de koffiehuizen steeds meer vermaard. Ze kregen de bijnaam ‘huis van de wijzen’. Koffie werd cultuur.
Het kwam ook overwaaien naar Europa. Machthebbers zochten een goede reden om koffiehuizen met argwaan te bekijken. Koningen en keizers haalden hun neus ervoor op. Huiverig, zij roken niet de aromatische geur.
Als ik kijk hoe koffie hier is ingeburgerd. Goud waard. Zwart!
Niet wij Afrikanen.
Wat mij rest is mijn koffieplant.’

En een heerlijk stukje muziek https://www.youtube.com/watch?v=uEt1H7yQHsE
Weet je zeker dat de koffie niet uit Peru komt? En heet jouw broer toevallig George?