De voorste van de groep vraagt aan de koning: ‘Waarom mogen wij naar binnen?’
‘Nou’, antwoordt de koning: ‘Jullie hebben mij eten gegeven toen ik honger had, drinken toen ik dorst had, ik had het koud en jullie gaven me onderdak, ik was ziek en jullie verzorgden me en zelfs in de gevangenis hebben jullie me bezocht.
De vragensteller twijfelt en zegt:’Maar ik kan me niet herinneren dat ik dit bij u gedaan heb.
‘Dat klopt’, spreekt de koning, ‘maar zover je dit aan de minste in mijn koninkrijk gedaan hebt, heb je het aan mij gedaan. Dit is jullie beloning. Kom binnen.’
De grote deuren in de poort van parelmoer draaien open en tonen de straten van goud erachter.
Met dank aan de Bijbel
@Willem Olierook. Ja klopt. Nu je t zo zegt opnieuw naar eigen tekst gekeken. Dan is het eigenlijk geen eigen verhaal meer he?
Geef ik je een herkansing Arjan
@Willem. Dankje. Heb het vinkje bij meedoen uitgezet.
Mooi Arjan. Ik herkende het niet als bijbelverhaal, hoewel het zeker zo’n moraal heeft.
Arjan, vinkje had van mij mogen blijven. De Bijbelverhalen zijn vaak ook geen ‘eigen verhaal,’ getuige de veel oudere oorsprong van met name grote delen van het Oude Testament, waar de invloed van verhalen uit het oude Babylonische Rijk en het Perzische Rijk vrij dominant aanwezig is.
Veel van onze Westerse cultuur heeft deze verhalen ook weer in een nieuw jasje gestoken. ‘Bonita Avenue’ van Buwalda b.v. waarvan veel thematiek parallel loopt aan het verhaal van Aartsvader Jakob. Dit is maar een van de honderden of duizenden voorbeelden.