Schrijf mee!
« »

Column, Communicatie, Mensen

Boerenkoolstronken

22 februari 2020 | 120w | Joop Rozema | 4

Groningers noemen stronken boerenkool mous, heel kort en krachtig dus, maar “boerenkoolstronken” schijn je niet op deze manier te mogen schrijven. Natuurlijk, die goede Groningers mogen die stronken boerenkool natuurlijk wel eten!
Er schijnen in boerenkool veel vitamine C, anti-oxidanten en aminozuren te zitten en het heeft bovendien een ontgiftende werking bij weinig calorieën.
Maar toch steekt Libelle haar waarschuwend vingertje op tegen de “boerenkoolstronken”. Want volgens Libelle is boerenkool slecht te verteren terwijl je door het vele zout een hoger risico op nierstenen loopt.
Toch “boerenkoolstronken” wordt met een spatie als “boerenkool stronken” geschreven, ook in Groningen.

Alleen in het Hoogkerk is letterlijk alle ruimte om die “boerenkookstronken” simpelweg “boerenkoolstronken” te noemen.

Door ruimtegebrek lukt dat in Groningen-stad niet!!!

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

8 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »