Schrijf mee!
« »

Column, Communicatie, Mensen

Emslandlager

21 april 2018 | 120w | Joop Rozema | 6

Wist u dat die efficiënte Duitsers vlak over de Nederlandse grens een stuk of 15 “concentrationslager” hebben gebouwd?

Ik heb er vlakbij gewerkt en kwam er destijds dagelijks.
Onvoorstelbaar was de schaal waarop de Duitsers hun gruweldaden hebben uitgevoerd. Het begon gelijk nadat Hitler de macht greep (1933), via de Kristalnacht (1938) tot het eind van de oorlog april 1945.

Natuurlijk probeerden sommige gevangenen te ontsnappen, het verlokkende Nederland lag immers maar een paar kilometer weg.
Maar wee je gebeente als je daar gepakt werd: je ging meestal linia recta terug!
Ook toen hadden wij niets op met asielzoekers, al gingen ze een gewisse dood tegemoet.

Ga eens kijken bij Alexisdorf (Neugnadenfeld) of Wesuwe of Gross-Hesepe of een ander Emslandlager!

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

6 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »