Schrijf mee!
« »

Maatschappij, Mensen, Politiek

De geopende brief

5 augustus 2013 | 120w | Jose van Rosmalen | 14

Tussen de spullen die ik van mijn vader heb geërfd, vind ik een brief uit 1942, die aan hem was gericht. De brief kwam uit België; mijn vader woonde toen in Den Bosch.

Ik kijk naar de enveloppe en zie een stempel met een hakenkruis, plus een stempel van het Oberkommando der Wehrmacht. Met een apart stempel is het woord Geöffnet op de enveloppe gezet.
Met de hand geschreven staat er achter op de enveloppe: Ein und Ausreisestelle Amsterdam.

Van de controle werd dus duidelijk werk gemaakt. Niets mocht aan de aandacht van de ijverige bureaucraten ontsnappen, zeker niet een brief aan een vijfentwintigjarige jongeman over een universitaire studie.

Voor mij maakt de brief tastbaar wat verlies van vrijheid betekent.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Jose van Rosmalen of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

12 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »