Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur

Godsdienstvrijheid (3)

23 maart 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

Grondrechten komen wel eens met elkaar in botsing. Zo kan het recht om niet gediscrimineerd te worden, ook niet in gesproken of geschreven taal, in conflict komen met de vrijheid van meningsuiting. Ook bij de godsdienstvrijheid doen zich dergelijke grensconflicten voor. Zwemmen op zondag is geen grondrecht, maar als een streng Protestantse gemeente het verbiedt, ervaar ik dat toch als een fundamentele aantasting van de rechten van andersdenkenden. En valt het vrouwenstandpunt van de SGP ook onder de godsdienstvrijheid?
Godsdienstvrijheid betekent dat aan gelovigen rechten worden toegekend die ongelovigen niet bezitten. Daarover heeft August Hans den Boef een interessant artikel geschreven in de NRC van gisteren. Ook als we hier geen islam hadden, zou godsdienstvrijheid daarom onderwerp van discussie blijven.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »