De temperatuur van vandaag heeft inmiddels de hoogte bereikt waar menig koffieplant goed zou gedijen. Toch blijkt het niet eenvoudig om een koffieplantage te bestieren. De eerste vijf jaar brengt de plant namelijk helemaal niets op. Pas daarna komen de bessen eraan die later bewerkt tot koffiebonen de consument bereiken.
Ik drink graag een bakkie, ben ook niet van plan om te minderen of het helemaal te laten staan. Echter een groen goedje is het allerminst. Zo wijken de nodige bosgebieden voor de aanplant van nieuwe plantages. Reken maar uit, als je jaarlijks wilt oogsten heb je al vijf plantages nodig. Beslist geen groene gedachte. Het fair trademerk is helemaal een wassen neus. Meer productie staat gelijk aan meer ontbossing.

Recente reacties