Schrijf mee!
« »

Maatschappij, Mensen

Lichtpuntje

17 juni 2021 | 120w | Luc Verschuren | 4

Ontelbare keren reed ik er voorbij op weg naar het werk en weer terug naar huis. Ook op de derde dag van de Nijmeegse Vierdaagse loop je er voorbij. Het is even indrukwekkend als huiveringwekkend. 2619 graven telt dit “Groesbeek Memorial”. De laatste rustplaats van voornamelijk Canadese soldaten. Gesneuveld in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog.
Het is een bezoek meer dan waard. Serene rust gaat hier feilloos over in ontzag en respect. Het is eigenlijk beschamend dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan dit verleden.
Een waarlijk mooi gebaar komt jaarlijks van de plaatselijke bevolking. Op kerstavond brandt hier op elk graf een waxinelichtje. Ter nagedachtenis aan de ware elitetroepen van onze hedendaagse vrijheid, die zo gewoon lijkt.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Luc Verschuren of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

17 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »