Schrijf mee!
« »

Column, Communicatie, Cultuur, Mensen

Napoleon: De Kleine Kolonel

18 januari 2020 | 120w | Joop Rozema | 5

Hoe mooi kan een plekje in ons kleine land zijn? Nou, fantastisch mooi toch!!
Aan de 2km lange zandweg op de Sallandse-Heuvelrug ligt de prachtige B&B “De Kleine Kolonel”. Alles klopt er aan deze riante setting, alleen de naam is misleidend.

Dit établissemen roept foutive associaties op met de “kleine” Napoleon terwijl deze Franse boef volgens verscheidene historische documenten met bijna 1 meter 70 juist gemiddeld lang was!

De fout zit hier in het verschil tussen de Franse en Engelse inch. De Britten keken uiteraard neer op die “domme” Fransozen maar ze vergisten zich: de Franse inch was namelijk aanzienlijk groter dan de Britse inch.
En daarom spraken onze Engelse vrienden, helemaal ten onrechte, over Napoleon als “le petit colonel”.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »