Schrijf mee!
« »

Column, Maatschappij, Mensen

De aap uit de mouw

25 juni 2020 | 120w | lisette | 4

In een grijs verleden studeerde ik psychologie.
Veel kennis is verloren gegaan in mijn grijze massa. Maar een experiment van Harry Harlow leeft voort in mij.
In zijn onderzoek sluit hij een aapje op bij twee metalen apen. De ene is omwikkeld met stof, maar geeft geen melk af. De andere is een stalen geraamte, maar wel vol melk.
Uit het onderzoek blijkt dat – tegen Harlow’s verwachting in – het aapje vooral contact zoekt met de met stof bedekte dummy.
Op het filmpje dat werd vertoond in de collegezaal, zie ik de observerende onderzoeker. Vol trots laat het beestje zien. Inderdaad: het aapje was een scharminkel geworden. Daarmee was het bewijs van huidhonger geleverd.
Dierproeven waren nog onomstreden. Leve de wetenschap.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van lisette of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

4 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »