Schrijf mee!
« »

Communicatie, Familie, Mensen

Helschip junyo maru

7 december 2019 | 120w | Joop Rozema | 7

De Junyo Maru was een Japans schip dat op 18-9-1944 werd getorpedeerd door de Britse onderzeeboot HMS Tradewind met ongeveer 5600 doden als gevolg.
Roelof-Arend Mulder, mijn vrouw’s opa, was één van de slachtoffers. Haar oma was samen met haar vader Jan opgesloten in een gevangenkamp op Java, “Ome Joop” was al eerder naar de beruchte Birmaspoorlijn afgevoerd.

Natuurlijk waren de SLAAF-arbeiders (de Indische ROMOESJA’S) in aantal het grootste slachtoffer bij deze ramp. Onder in het schip heb je nauwelijks twintig minuten tot die verschrikkelijke dood.
Toch gaat mijn sympathie meer uit naar opa Roelof-Arend Mulder die niet wist waar hij zijn lot aan te danken had.

Geboren in het Drentse Lhee om te verdrenken 10. 000km verderop in Indië!!!

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »