Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur, Eten & drinken, Liefde

KROEPOEK

23 april 2018 | 120w | Joop Rozema | 9

Kroepoek is absoluut meer dan lekker (“smokt nait slecht” zeggen ze in Groningen).
Kroepoek (met als toevoeging “oedang”) bestaat uit tapioca meel en garnalen.

Garnalen kennen alle Groningers maar niemand spreekt dit zo mooi uit als de befaamde Ede Staal (“genoat”); het is een eeuwig schande dat hij zo vroeg doodging. Hemeltje-lief, wat had die man nog mooie “chasons van schoonheid en troost” kunnen toevoegen aan zijn repertoire als de lieve Heer hem niet zo vroeg had thuisgehaald (ik vermoed dat hij nu in de hemel met alle andere dooie Groningers zingt!)

Van tapioca meel heb ik geen verstand, ik heb het woord in een “pub-quiz” geleerd.
Wel weet ik dat kroepoek (wat een een prachtig woord) uit Nederlands-Indië stamt.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »