Schrijf mee!
« »

Fictie

Fugatesken

5 oktober 2015 | 120w | C.P. Vincentius â€  | 5

Johanna Sebastiana Lippe- Plausch achter- achterkleinkind van Johan Sebastiaan Bach? Dat wekt nauwelijks ontzag. Toen de componist Bach stierf was het bestaan van zijn gewettigde kinderschaar én van zijn onwettige nakomelingen bekend. Of Johanna Sebastiana Lippe- Plausch uit gewettigde of uit onwettige tak is voortgekomen is onbekend. Veel aktes zijn bij het bombardement op Dresden in 1945 verloren gegaan.

Er zijn overeenkomsten. Zo is Lippe- Plausch componiste. Ze vond een verbeterde membraanbevestiging voor een stethoscoop uit én … zij lijkt treffend op Richard Wagner in diens allerlaatste levensfase. Hier houden vergelijkingen op. Haar negendelige operacyclus ‘Das Unendliche Membran’ haalt volgens theatercritici niet het niveau van ‘Der Ring des Nibelungen’. Wel is er erkenning voor de reeks korte, meerstemmige pianostukjes, de ‘Fugatesken’.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van C.P. Vincentius of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

13 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »