Schrijf mee!
« »

Maatschappij

Flatus

12 oktober 2015 | 120w | JelStein | 3

Flatulentie is een alledaags menselijk verschijnsel veroorzaakt door endogene of exogene gassen. Toch gaat het meestal gepaard met een gevoel van schaamte, veroorzaakt door beschaving. Het woord flatulentie heeft een dusdanig afstandelijke weerklank dat de gemiddelde mens er nauwelijks enige associatie mee heeft. Daar moet wel een luchtje aanzitten. Dat klopt dan ook want het is afkomstig uit het Neolatijn. Met andere woorden de wetenschap heeft het woord geconstrueerd aan de hand van het klassiek Latijnse woord flÄtus.

Als in een gezelschap de druk te hoog is, kan men de auditieve zijde onderdrukken, maar raakt iemand olfactoir ontstemd en vraagt: Wie heeft er hier één gelaten?, dan is het enig redmiddel dit antwoord: “Wie daarop antwoordt, brengt de stank voortâ€.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van JelStein of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »