Schrijf mee!
« »

Column, Maatschappij

Discipline kan onze vrijheid waarborgen

19 april 2014 | 120w | Marianna | 4

De waardering voor discipline is in de loop van de tijd veranderd. Door het harde gedisciplineerde werken van de generaties na de tweede wereldoorlog zijn we welvarend geworden. In de vijftiger jaren was het burgerlijk en sinds de zestiger jaren wordt het gezien als een bedreiging voor onze persoonlijke vrijheid. Het genieten mag niet geremd worden!
Disciplinering van kinderen door opvoeders met lijfstraffen, zoals een tik op de handen met het Spaanse rietje, is verleden tijd. Daar zal niemand rouwig om zijn, maar jongeren moeten wel leren hoe ze met vrijheid en overvloed omgaan.
Ondertussen zijn we op een kantelpunt aangekomen. We moeten onszelf afvragen hoeveel vrijheid we aankunnen. Het wordt tijd om grenzen te stellen en zelfdiscipline te betrachten.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Marianna of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

7 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »