Schrijf mee!
« »

Maatschappij

Achterstandsgebied

22 maart 2012 | 116w | Martsje de Jong | 5

Ik woon in een achterstandsgebied. Een achterstandsgebied met ruim 600.000 inwoners wel te verstaan. Een hele provincie dus. Fryslân.
Er is weer eens ‘onderzoek’ gedaan naar de taalvaardigheid van kinderen die thuis Friestalig worden opgevoed. De uitkomst is schokkend, zo luidt de conclusie, want Friestalige kinderen hebben een duidelijke taalachterstand, als het gaat om het Nederlands. Zo schrijft het rapport. Oh ja? Is er ook gekeken naar de taalvaardigheid van de leerkrachten? Hoe vaak niet zie ik brieven en schoolkranten stampvol grammaticale blunders? Als meertaligheid zo’n geweldigheid is, waarom geldt dat niet als er Fries gesproken wordt? Kijk eens naar het taalniveau van de gemiddelde Pabo-student. Lijkt me ook een rapport waard. Nog een achterstandsgebied gevonden.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Martsje de Jong of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

5 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »