Schrijf mee!
« »

Communicatie, Mensen, Studie & werk

Rotterdam

2 oktober 2011 | 120w | Joop Rozema | 2

Als student had ik een Joodse vriend die in een voorstadje van Parijs woonde. Pierre kwam uit een gegoede familie. Zijn vader was socialist en succesvol ondernemer, zijn moeder hysterisch, ondanks een Spaanse werkvrouw, en dochter Sylvie studeerde vanuit het tuinhuis van de verbouwde boerderij Engels aan de Sorbonne en draaide “Out of Time” van de Rolling Stones grijs.
Er was ook een schilderende Joodse oom. Zijn baardje prikte in mijn kin toen hij mij kuste. Hij vertelde mij dat hij voor de oorlog in Nederland had geschilderd, in Rotterdam en Zutphen, vooral om de adembenemende lucht. Volgens oom Jacob was Rotterdam toen het mooiste dorp van Europa.

Het kan merkwaardig lopen, oom Jacob heeft de oorlog overleefd, Rotterdam niet.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Joop Rozema of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »