Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur

Het minderheidsstandpunt-Van Walsum

9 april 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

In 2010 heeft de Commissie-Davids rapport uitgebracht over haar onderzoek naar de Nederlandse militaire betrokkenheid bij Irak in de jaren 2002-2003. Het gaat mij nu niet om het zeer kritische oordeel van deze commissie, maar om de minderheidsnota die haar lid Peter van Walsum, voormalig topdiplomaat en onder veel meer oud-vertegenwoordiger van Nederland in de Veiligheidsraad, aan dit rapport heeft toegevoegd. Kern van deze minderheidsnota: “een verantwoordelijke regering (dient) zich niet alleen door de regels van het volkenrecht maar ook door de eisen van de internationale politiek te laten leiden. Als de twee met elkaar in botsing komen ontstaat een dilemma, maar geen regering zal accepteren dat haar vitale politieke doelstellingen onder alle omstandigheden voor het volkenrecht zullen moeten wijken.”

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

4 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »