Schrijf mee!
« »

Communicatie, Maatschappij

Gebakken lucht

29 augustus 2011 | 120w | hak_kah | 1

Woorden eindigend op -air, veelal hebben ze bijvoeglijk een negatieve inhoud.
Ze roepen nog net geen weerzin op, vooral door de welluidende klank. De lichte toon die ermee geduid kan worden. Alsof het allemaal wel meevalt.
Vulgair, ordinair, elitair, parasitair, slechts in precaire situaties te gebruiken: redden wat er te redden valt. Besmuikt misnoegen kenbaar maken, jaloezie en mogelijke afgunst bedekken.
Culinair zou een uitzondering kunnen vormen. Een aanduiding die ‘grote hoogten’ doet vermoeden, verwachtingen wekt. Een term die onderscheid maakt tussen ‘cul de sac’ en ‘hemels genoegen’.
Elementen erin wijzen toch anders, de betekenis van ‘cul’ spreekt boekdelen.
Het keukengilde mag zich dan met de term ‘Culinair’ beroemen, het eindigt toch altijd weer volgens dezelfde weg met bijbehorende ‘air’.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van hak_kah of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »