Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur

Ethiek en recht (2)

2 april 2011 | 120w | Leo Lewin | 1

Mensen zijn niet ‘goed’ in de betekenis die het christendom aan dat begrip hecht. Ik heb genoeg calvinisme opgesnoven in mijn leven om te denken dat mensen in het algemeen tamelijk ‘slecht’ zijn: egoïsten, die vooral hun eigen belangen behartigen. Maar egoïsme is niet zonder meer onrechtmatig. Het is juridisch acceptabel dat ik mijn eigen belangen zwaarder laat wegen dan die van u. Maar het is niet acceptabel als ik totaal geen oog heb voor andermans belangen. Het recht bepaalt de grenzen en de overheid, inclusief de rechterlijke macht, bewaakt en handhaaft die. Maar recht is alleen recht als het draagvlak heeft bij de bevolking, het behoort tot de cultuur van een land en is geen eigendom van de overheid.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »