Schrijf mee!
« »

Communicatie, Cultuur

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties

8 april 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

Het Handvest van de Verenigde Naties kent uitgebreide bevoegdheden toe aan de Veiligheidsraad. En dus zeggen we tegenwoordig dat een actie legitiem is, als de Veiligheidsraad daar in een resolutie mee heeft ingestemd. Juridisch klopt het. Maar toch zit er iets vreemds aan. Vijf landen zijn altijd lid van de Veiligheidsraad en hebben daarin ook nog een vetorecht. Dat zijn de landen die zich in 1945 beschouwden als overwinnaars in de Tweede Wereldoorlog. Frankrijk bijvoorbeeld. De economische grootmachten die die oorlog verloren hebben, Duitsland en Japan, en grote landen als India en Brazilië kunnen van zo’n positie alleen maar dromen. Bovendien: de leden van de Veiligheidsraad oordelen niet op juridische gronden, maar in overeenstemming met hun eigenbelang. Geen sterke basis!

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »