Schrijf mee!
« »

Cultuur, Maatschappij, Politiek

Afrika (5 en slot)

5 mei 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

Het klinkt heel sociaal: wie wat verwerft, deelt dat met zijn naasten. Dat is het ook. Maar het brengt wel mee dat niemand persoonlijk veel profijt heeft van zijn inspanningen. Dat werkt uitermate remmend op initiatief en ondernemingszin. En dat effect wordt versterkt door hulp van buitenaf.
De landen in de wereld met de hoogste welvaart zijn volgens mij landen met een protestantse of een boeddhistische cultuur. Die culturen dulden een zekere ongelijkheid in welvaart. Ik ben liberaal, voorstander van een vrije, ondernemingsgewijze productie, van zoveel mogelijk marktwerking. Ook liberalen aanvaarden een zekere mate van egoïsme. Ik denk dat een samenleving daar baat bij heeft.
Als ik het juist zie zal Afrika arm blijven zolang het niet wat liberaler wordt.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »