Schrijf mee!
« »

Column, Maatschappij, Mensen

Tof!

30 december 2022 | 120w | Han Maas | 1

‘Klimaatklever’ is het woord van het jaar. Ik denk dat ondanks de lijmlaag, het woord weinig consistentie heeft. Dat hebben ouderwetse woorden wel. Je breekt je nek over ‘tof’ op de sociale media. Het verdringt ‘super’, dat vaak ten onrechte niet vastgelijmd aan het zelfstandig naamwoord wordt geschreven. Hooguit met een aarzelend koppelteken.
Mazzeltov is een Joodse gelukwens. Tof betekent goed, fijn, mooi, leuk en meer informeel gaaf en cool (niet zo tof!). En een mazzeltje willen we allemaal wel.

Ik schreef hierboven ‘consistentie’. Er is verschil in betekenis tussen consequent en consistent. ‘Geen prik willen, maar wel aanspraak maken op zorg bij besmetting, dat is niet consequent,’ schrijft een taalsite. Niet echt consistent.

Ach, woorden… Prettige jaarwisseling: de mazzel!

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Han Maas of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

5 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »