Schrijf mee!
« »

Cultuur, Familie, Maatschappij, Mensen

Reuzenfeest

5 mei 2022 | 120w | H2OWritez | 3

Praalwagens, ze horen bij lokale folklore. Ook ik denk dan direct aan de Bloemencorso en carnaval. Ergens moet ik al lang vergeelde kleurenfoto’s van een bezoek aan de jaarlijkse Bollenstreek Bloemencorso hebben liggen. Waar we stonden? Geen idee meer. Vast Lisse.

Aan carnavalsoptochten had ik ook geen gebrek. Wat wil je met een van Friesland naar Noord-Brabant geëmigreerde en een daar zeer geïntegreerde schoonfamilie. Alaaf!

Maar de bijzonderste folklore vond ik zelf de Reuzenfeesten. Stadsreuzen worden tijdens deze feesten geëerd. Een oud gebruik, waarbij reuzen als echte inwoners worden behandeld. De Reuzenomgang in mijn Vlaams-Brabantse dorp was jonger. Tien jaar voor ons verblijf was het dorp nog compleet reuzenloos. Oud of nieuw? Reuze gezellig waren die feesten. Zeker en vast.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van H2OWritez of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

5 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »