Schrijf mee!
« »

Cultuur, Maatschappij

Monteverdi’s nalatenschap

25 januari 2021 | 120w | Luc Verschuren | 4

Italië is als land van herkomst een door velen gewaardeerde bron. Onlosmakelijk verbonden met de naam Monteverdi is dan ook diens madrigaal. Dergelijke vocale composities hoor je vandaag de dag enkel nog in opera’s of een geluidsdrager van een voorstelling.

Indien het vergelijkbaar zou zijn met een a capella lied dan komt Joe Jackson’s Is she really going out with him, het dichtst bij die vergelijking. Met dien verstande dat er in die versie toch een lijsttrommel te horen is, wat de term a capella niet geheel recht doet. Bijzonder is sowieso dat dergelijke composities bewaard gebleven zijn zonder dat deze eigenlijk op welke geluidsdrager hoorbaar zijn geweest toendertijd. Beschaving heeft een oorsprong al wordt het niet altijd even gewaardeerd.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Luc Verschuren of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

7 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »