Schrijf mee!
« »

Cultuur, Maatschappij, Mensen

Niet alleen tradities verdwijnen

15 december 2020 | 120w | Luc Verschuren | 2

23 juli 1940. Bij Koninklijk Besluit wordt aan de gemeente Vledder het wapen verleend. In het vrijkwartier van het schild staat een klaverblad afgebeeld, verwijzend naar het wapen van de Drost van Drenthe. Zoals gebeurt met de meeste wapens is ook dit exemplaar geen lang leven beschoren. Door de onbedwingbare drang van de mens om te verbeteren, is de gemeente Vledder opgeheven en is het wapen een stille dood gestorven. Er werden geen elementen overgenomen naar het nieuwe wapen van de gemeente Westerveld.

Wapens vinden hun oorsprong in de middeleeuwen. Door het samenvoegen van gemeenten, families etc. verdwijnt ook het klaverblad meer en meer uit de geschiedenisboeken. Gelukkig is er nog steeds een en ander te vinden op het internet.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Luc Verschuren of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »