Schrijf mee!
« »

Column, Familie, Mensen

De schok voor de beving

27 april 2015 | 120w | Peter Mabelus | 7

Op 1 juni 2001 ging kroonprins Dipendra van Nepal volkomen door het lint. Deze ontsteking van woede betrof het feit dat zijn ouders, koning Birendra, en koningin Aishwarya, zijn keuze voor een echtgenote niet accepteerden. Daarom schoot hij zijn beide ouders neer en vermoordde ook nog zeven andere leden van de koninklijke familie. Vervolgens schoot hij zichzelf voor het hoofd, maar overleed pas drie dagen na de slachtpartij. Terwijl hij nog in coma lag, werd hij tot de nieuwe koning van Nepal uitgeroepen. Na zijn dood werd zijn oom, Gyanendra Bir Bikram Shah Dev, de nieuwe koning. Het land schudde op zijn grondvesten.
Op 28 december 2007 stemde een overgrote meerderheid in het Nepalese parlement voor afschaffing van de monarchie.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Peter Mabelus of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »