Schrijf mee!
« »

Communicatie, Mensen

Verre neef 2

6 juni 2012 | 120w | Fons Wijers | 2

Het genoom van de Neanderthaler en de mens komt voor 99,8% met elkaar overeen. Het is een andere tak van de hominidae, de mensachtigen (de aap komt in dit verhaal niet voor). Hun ontwikkeling was vergelijkbaar met die van de cro magnonmens, onze directe voorouder, die pas later in Europa arriveerde. Het is nagenoeg zeker dat ze elkaar hebben ontmoet. Er zijn tevens aanwijzingen dat ze zich hebben gemengd, zonder dat het tot volledige vermenging heeft geleid. Over de oorzaak van het uitsterven lopen de meningen uiteen. Een ding is zeker: de Neanderthalers waren niet het uitverkoren volk. Ze waren wel de eerste Europeanen. Na honderden millennia kregen ze veertigduizend jaar geleden bezoek van een verre neef: “Human I presume?â€.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Fons Wijers of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »