Schrijf mee!
« »

Communicatie, Politiek

Ons kiesstelsel

11 september 2012 | 120w | Leo Lewin | 3

Waarom hebben wij in Nederland zo veel politieke partijen? Dat komt door ons kiesstelsel: het zeer zuiver toegepaste stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Als je de kiesdeler haalt, 1/150 van de op de kieslijsten uitgebrachte stemmen, krijg je een zetel. Vervolgens is het aantal zetels dat de verschillende partijen krijgen, zo goed mogelijk evenredig aan het aantal op die partijen uitgebrachte stemmen. Daarvoor zorgt het systeem van de grootste gemiddelden voor de verdeling van de zogenaamde restzetels.
En stemmen die niet worden uitgebracht, blanco stemmen, ongeldige stemmen? Komen die niet ten goede aan de grote partijen. Nee! Die stemmen spelen bij de zetelverdeling geen enkele rol. Of ons kiesstelsel doelmatig is, kun je je afvragen. Maar eerlijk is het zonder twijfel.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »