Schrijf mee!
« »

Cultuur, Politiek

Rechterlijke macht en politiek

22 februari 2011 | 120w | Leo Lewin | 0

In een rechtsstaat bepaalt de wetgever hoe de wet luidt en passen onafhankelijke rechters die toe op concrete gevallen. Die onafhankelijkheid van rechters wordt in Nederland onder meer gewaarborgd, doordat zij voor het leven worden benoemd en niet kunnen worden afgezet wegens hun uitspraken.
Geert Wilders wil dat rechters voor zes jaar worden benoemd. Als ze te lichte (of te zware?) straffen opleggen, worden ze daarna ontslagen. Zo worden rechters de knechtjes van ‘de politiek’. Weg rechtsstaat.
Overigens is het strafrecht maar een onderdeel van het recht. Veel rechters hebben helemaal de taak niet straffen op te leggen. Dat plannetje van Wilders is funest voor de rechtsstaat en bovendien pure demagogie. Gelukkig zal hij er nooit een meerderheid voor krijgen.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Leo Lewin of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

2 reacties

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »