Schrijf mee!
« »

Column, Communicatie, Studie & werk

Een modern Babel

9 mei 2011 | 120w | Frank | 0

De wereld van onderzoek is vol continue competitie tussen verschillende onderzoeksgroepen, laboratoria en universiteiten. Minder bekend is de competitie binnen afzonderlijke onderzoeksgroepen.

Hoewel de meeste groepen functioneren als team zijn er ook uitzonderingen. Sommige groepsleiders hanteren het Amerikaanse model en plaatsen meerdere onderzoekers op één project. De persoon met de eerste data ‘wint’ de publicatie, de verliezer boft met co-auteurschap.

Op korte termijn vaak goede publicaties, op lange termijn aanhoudende frictie en een uiterst onprettig klimaat. Onderzoekers ontlopen elkaar en praten met niemand. Het meest exemplarisch zijn de labjournaals, logboeken met uitgevoerde experimenten en data, deze worden geschreven in geheimschrift, code-taal, spiegelschrift, Russisch of Chinees en zijn voor iedereen, behalve de onderzoeker zelf, totaal onleesbaar. Zo was wetenschap niet bedoeld.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van Frank of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »