Machinisten en conducteurs, mensen die, letterlijk met de dood voor ogen, ons over het spoor vervoeren. Regelmatig maken ze mee hoe iemand, met de trein als vehikel, zijn allerlaatste reis gepland heeft.
Nu hadden drie van deze personen, die waarschijnlijk vaker de dood op hun netvlies voorgeschoteld gekregen hebben, besloten door te rijden. Het voorval is netjes gemeld aan de hulpdiensten.
De drie hadden besloten even niet geconfronteerd te willen worden met het trauma van zelfmoord, met behulp van treinstaal.
Ik zal dan ook niet durven te oordelen over het feit dat deze mensen dit keer (eens) doorreden.
Hoed u voor negatief ach en wee over dit bericht, de betrokken mensen en de strafmaat. Het zijn, in mijn ogen, helden.
Lees in plaats van ‘machinisten en conducteurs’ eens artsen of ambulancebroeders. Dan wordt het opeens wel een ander verhaal?
vrij naar: Defrysk
Het is niet te vergelijken @Frank, ambulance broeders komen dagelijks in contact met verongelukte mensen en bovendien springt er zelden iemand voor een ambulance om een einde aan het leven te maken.
Machinistemn en conducteurs hebben de verantwoording voor het veilig reizen en ik weet dat er heel wat rondlopen met een trauma n.a.v. springers. Bovendien kunnen ze zelden iets doen voor iemand die voor de trein gesprongen is. Doorrijden is harde keuze en evengoed traumatisch. Maar wel een realistische keuze, denk ik.
@Frank Ambulance personeel verschijnt meestal na het voorval. Trein bestuurders maken het voorval mee zonder in te kunnen grijpen. [trauma] Daarom gaat naar mijn smaak je vergelijking niet helemaal op.
@Gavi Mee eens.
Ze hadden deze vrouw voor zover ik begreep niet (met hun trein) aangereden. Dat die vrouw niet te redden was konden ze vanuit de trein zo snel niet gezien hebben. Voor hetzelfde geld was die vrouw gewoon aan het wandelen langs het spoor (het zal je verbazen hoeveel mensen dat doen) en plotseling onwel geworden of zo. Ik wil die mensen niet zwartmaken en ze hebben ongetwijfeld een zware baan, maar ze hadden, al was het vanuit een burgerplicht, gewoon moeten stoppen. Als ik iemand op straat zie liggen doe ik dat ook. “Hoi, politie? Ja, er ligt hier geloof ik een vrouw dood te gaan, dat jullie het weten! Oké? Ik ga nu weer verder met boodschappen doen. Daag!”
@defrysk, deze NS-medewerkers verschenen ook na het ongeval. Hun trein had de vrouw niet aangereden.
“Het drietal trof de zwaargewonde vrouw even later aan. Tegen de voorschriften in wachtten zij echter niet op de ambulance. De vrouw overleed later in een ziekenhuis.” Ofwel: ze hebben een stervende vrouw alleen gelaten. Zoiets doe je gewoon niet, en niet alleen omdat het tegen de voorschriften is. Trauma’s of niet.
@frank, klopt, reken maar dat het traumatisch is en vervelende herinneringen oproept om daar als treinbestuurder lans te rijden. Bovendien lijkt het me voor onbevangen passagiers (kinderen) ook geen pretje om daar een eventuele stop te maken en dingen te zien waar ze niet op voorbereid zijn of aan toe zijn.
@defrysk, het NS-personeel is dusdanig opgeleid dat de passagiers daarr niets van zien. Het eerste wat ze moeten doen is alles afschermen.
Goed, jij je zin, gelijk in de bajes gooien die 3.
@Defrysk dat gaat meteen weer ver, maar ze hoeven ook zeker niet bejubeld worden om hun actie. Een waarschuwing dan wel berisping wegens laakbaar gedrag lijkt me een goede tussenweg.
Ik steek eerlijk gezegd ook eerder mijn kop in het zand, dan dat ik ‘m uitsteek bij ongelukken. Dus wat ik zou hebben gedaan???? Ik weet het, je wordt erop getraind en het idee dat je een leven kunt reden zou dan wellicht zwaarder wegen.
@Levja en is het niet het eventueel redden van een leven, dan is het wel het helpen van anderen. De drie wisten waar de vrouw lag en hadden 1) zoals al eerder gezegd het geheel aan het zicht kunnen onttrekken, zowel uit respect voor het slachtoffer en zodat andere, daar niet tegenop gewassen, mensen het niet hoeven te zien, 2) hulpdiensten naar de goede plek kunnen loodsen (plekken langs het spoor zijn vaak slecht te vinden en slecht bereikbaar voor ambulance, hier hadden ze bij moeten helpen) en kunnen bijstaan.
Ik had de link niet bekeken nu wel en mijn opmerking hierboven gaat dan niet helemaal op. Even voor alle duidelijkheid: het bericht roept veel vragen op. Een voorafgaande trein had de 3 gewaarschuwd, waarom zijn die niet gestopt? Waarom had deze trein dan wel moeten stoppen? Wat gebeurt er als er een trein zomaar stopt? Ik vind het bericht op zich vaag en ook de acties of het uitblijven daarvan. Was de vrouw aan het wandelen? Of was ze voor een trein gesprongen? Als je gewaarschuwd wordt dat er iemand gewond naast de rails ligt, stop je en laat op zijn minst iemand achter bij haar. Lastig berichtje uiteindelijk.
Zoals jij het nu stelt, wordt het in een ander daglicht gesteld. @Frank. Het wekt nu wat de indruk van het hoofd omdraaien als iemand net in elkaar is geslagen voor je ogen. En dan thuis 112 bellen. Te laat dus.
Ik bejubel ze niet,maar van mensen die zo nu en dan een persoon geplet zien worden tegen hun trein, kun je niet altijd verwachten dat ze het kunnen opbrengen een tentje te bouwen om het voorval.Een machinist is een treinbestuurden. Ik vind dan ook dat niet van treinbestuurders en conducteurs mag verwachten. Ik vind het zelfs ongepast om van die mensen te verlangen dat ze even een stop maken bij een half verpulverde menselijk gehaktbal.
Dit is voor de hulpverleners die voor dat werk gekozen hebben. Treinbestuurders zijn treinbestuurders en dienen niet lastig gevallen te worden met nasleep/opruiming/tentje bouwen.
Het is zelfs een schande dan er van een treinbestuurder verlangt wordt even een stop te maken bij een dergelijke scene.
@gavi die eerste trein kon waarschijnlijk niet op tijd stoppen. Weet je hoe lang de remweg is van een trein die 120-160km/u gaat?
@defrysk, wat mij betreft zou je dat van elk mens moeten mogen verwachten dat hij een ander mens in nood helpt. Zoiets is voor niemand leuk of prettig, maar je helpt elkaar. En wat ik al eerder zei, doe je het niet voor het slachtoffer, dan wel voor anderen. Bijvoorbeeld om de ambulance daar te krijgen.
Nogmaals ik kan me voorstellen dat een machinist zo nu en dan doorrijd, natuurlijk proberen ze onder normale omstandigheden zoveel mogelijk “hun werk” te doen. Het en enige wat ik wil is dat er met de nodige coulance met deze zaken wordt omgegaan.
@defrysk dat is toch exact wat hier gebeurd is? Ze worden niet vervolgd en zijn niet ontslagen. Hoe coulant wil je ’t hebben?
Ik vraag coulance van de lezers die het bericht lezen. Een persbericht die nooit gepubliceerd had moeten worden.
Vind gewoon dat ze hadden moeten blijvev nu is me nichtje alleen nasal het spoor gestorven stelletje klootzakken zijn het
Ook ik kende P., het slachtoffer. Schandalig dat men is doorgereden. U zou wel anders lullen als het uw kind betrof, DeFrysk!!