Schrijf mee!
« »

Familie, Maatschappij

Van dystopie naar utopie

7 november 2012 | 120w | tjitske buwalda | 4

Een dorpje in Friesland, eind 1800. Oude, kleine huisjes in veel te smalle straatjes, waar de menselijke mesthopen in de tuinen, vooral in de zomermaanden, een ondraaglijke stank verspreiden. Veel grote gezinnen wonen op een betrekkelijk klein oppervlak. Lonen die gestaag blijven dalen en waar de armoede in deze gezinnen troef is. Men heeft geen douche en geen toilet. Gelukkig waren er toen ook al mensen die hun nek voor deze bevolkingsgroep hebben uitgestoken! Daar plukken wij nu nog de vruchten van en daar kan ik niet dankbaar genoeg zijn. Met de wijsheid van nu, zou je kunnen zeggen dat mijn opa zijn jeugd doorbracht in omstandigheden met louter negatieve eigenschappen waarin de mens nu niet meer zou willen leven.

Waarderen en delen

Waardeer je dit stukje van tjitske buwalda of juist niet? Geef hieronder een en/of deel het met anderen!

soortgelijke stukjes

1 reactie

Reageren

120
Wees geen muurbloem, laat je mening achter!
Houd het netjes. Je hebt 120 woorden. Huisregels.

Heb je dit stukje ook al gewaardeerd?

Geen zin om de volgende som op te lossen? Log dan in! * De CAPTCHA-code is verlopen, probeer opnieuw.


« »